2021/06/13

Minél véresebb

- Most már úgy érzem, el tudnék hinni bármit a repülő csészealjaktól a gyilkos bohócokig. Mert tényleg van második világ. Éppen azért létezik, mert az emberek hajlandók elhinni.


Stephen King: Minél véresebb 


A bejegyzés kisebb spoilereket fog tartalmazni, így aki nem szeretné ezeket elolvasni, most sajnos hoppan marad :D

Már az angol megjelenését követően nagyon kíváncsi voltam erre a novelláskötetre. Mióta ezt elolvastam, King első novellagyűjteményéhez is volt szerencsém (Éjszakai műszak). Jó is volt így, hogy az értékeléshez csak most állok neki :D Az első novellák és a legújabbak... Első körben annyit ehhez, hogy a korai novellák valóban a tudatunkban élő novella kategóriát testesítik meg (max. 25-30 oldal, 20 novella), míg a Minél véresebb történetei (összesen 4 db) rövidebb regényekként is megállnak. 

De akkor lássuk a történeteket sorban:

Mr. Harrigan telefonja az Ur című novellát idézte meg (Rémálmok bazára kötetben található). Ennek is kissé "reklám" szaga volt. Míg az Ur a Kindle olvasó egyik furcsa, de fantasztikus funkcióját tárta elénk, addig Mr. Harrigan és Craig első generációs iPhone-okkal tart síron túli kapcsolatot. Ami különösen tetszett, hogy a vége (Kinghez olya hűen) nem limonádé, de nem is horrorisztikus. Tetszett az is, amikor Mr. Harrigan oly elmésen megfogalmazza az internet eljövendő buktatóit. Bár elég morcos, zsugori és emberkerülő öregembernek tűnt, én nagyon megkedveltem. Jó kis társadalomkritikát is magában hordozott a sztori (5/5 csillag)

Merem állítani, előre látta a fizetőfalakat egy-két évvel azelőtt, hogy egyáltalán a kifejezést kitalálták. Én biztosan nem ismertem akkor, mint ahogy azt sem tudtam, hogyan lehet megkerülni a tiltott műveleteket az iPhone-on, ami majd „jailbreak” néven lesz ismert. A fizetőfalak bizony megjelentek, de addigra az emberek már hozzászoktak, hogy ingyen kapnak dolgokat, és nem volt ínyükre, hogy tejeljenek érte. Amikor a New York Times-nál fizetőfalba ütköztek, inkább átmentek egy másik oldalra, például a CNN -re vagy a Huffington Post-ra (általában hirtelen haragjukban), még ha az nem is volt olyan színvonalú. (Kivéve persze, ha az „oldalcickó” nevű új divatfejlemény érdekelte az embert). Ebben Mr. Harrigannek tökéletesen igaza lett.


Chuck élete. Az első fejezetnél, azt hittem, hogy King valami teljesen elrugaszkodott, A búra alatt-hoz hasonló sztorit próbál felépíteni. De óriásit tévedtem. Szépen, már-már költőien ábrázolta egy férfi, Chuck életének fontos állomásait. Hogy egy ember élete nemcsak a körülötte élőkre van hatással, hanem a "benne élő világra", és visszafelé olvasva is izgalmas lehet (4,5/5 csillag, de csak az első fejezet miatt).

És elérkeztünk a lényeghez, a Minél véresebb (120 oldal körül) című történethez. Aki olvasta a Mr. Mercedes trilógiát vagy A kívülállót, azok számára nem ismeretlen Holly alakja, aki ismét visszatér, hogy megküzdjön a gonosszal. A történet kezdetén bomba érkezik egy iskolába, ahol a robbanás elég nagy "mészárlást" végez. Hollynak feltűnik valami furcsa, s egyből egy kívülállót sejt az eset mögött. Nagyon izgalmas volt a nyomozás és a végkifejlet is. Ismét találkozhattunk a korábban megkedvelt szereplőkkel (5/5 csillag).

Számomra A patkány a kakukktojás ebben a kötetben. Egyszerűen nem értem, hogy illeszkedik a többi történet közé... King nagyon kedvelt alakjához, az író figurájához nyúl ismét, aki válságban szenved, és elvonul családjától, hogy megpróbáljon valami maradandót alkotni. Ám ehhez szüksége lesz egy fausti szerződéshez... Hmmm... Bevallom, kövezzetek meg, de nem értettem a lényeget... Vagyis persze, értem én, de a mögötte rejlő szimbolikát nem értettem. Lehet, hogy csak túl sok ehhez hasonló, íróról szóló King kötetet olvastam :'D (3/5 csillag).


Önmagában pozitív élményt hagyott maga után a kötet, egyedül az utolsó történet rontotta az élményemet. Ez azért is rossz, mert a végére így rossz szájízt hagyott maga után. De pár nap pihenést követően ez szerencsére megkopott, és a lényegre, a kellemes élményre tudtam/tudok emlékezni.

Hajrá mindenkinek! King rajongóknak kötelezően ajánlott!

Ja, és a borító tökéletes! A magyar és az eredeti is.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése