2010/11/22

Borzalooom városa...


E történet, egy olyan lányról szól, aki nem hisz a misztikumban, a természetfelettiben, és semmi olyanban, ami eltér a hétköznapi világ dolgaitól. Ő maga könyvírással foglalkozik, de írásaiban is csupán hétköznapi történések szerepelnek. Egy nap azonban olyan téma írására érez késztetést, mely eddig nagyon távol állt tőle. A vámpírok „legendája” kezdi el foglalkoztatni, ám fogalma sincs, miért. Alig kezd bele az írásba, mikor egy éjjel séta közben, különös idegen szólítja meg. A férfi, akit Williamnek hívnak, azt állítja magáról, hogy vámpír, s azért jött, hogy segítséget nyújtson neki, most íródó könyve témájához. Adriana, realista ember révén, csak mosolyog e kijelentésen, ám a mosoly hamarosan ajkára fagy, mikor a képtelen állítás, bizonyításra kerül. William lassanként bevezeti Adrianat a „ragadozók” titkos világába, miközben megpróbálja irányítani a lány érzelmeit. Később Adriana persze szeretne kiszállni az egészből, azonban rá kell ébrednie, innen már nincs visszaút.

Helga Schmal: Vámpírok - A rejtőzködő faj titkai

Ne olvassátok el! Egyszerűen nem éri meg az időt és a fáradtságot. Amit tudni érdemes róla. A szerző magyar, és lektorálás nélkül adta ki könyvét a Könyvműhely. Schmal, elmondása szerint, nem olvasta a klasszikus vámpírregényeket. Így: Anne Rice, Laurell K. Hamilton, Bram Stoker, ... Mégis annyi sablon szerepel regényében, mely kivonata több regénynek. Megtalálható benne a magas, fekete, göndör hajú vámpír, William. A vámpír társadalom felépítése nagyon hasonlít a Klánregényekhez. A sztori alapjáraton nem rossz. De a szerző stílusa akadozó, néhol erőltetett. Nagyon zavartak a helyesírási hibák és az elütések. Valamint szerkesztési hibák is voltak, amik szintén feltűntek, és onnantól kezdve zavartak.
A párbeszédek stílus is változott. Volt, hogy köznapi volt a beszédmodoruk a szereplőknek és amikor régies. Ezzel nincs baj, de döntse el, hogy melyiket használná, mert a váltakozás zavaró. Mindemellett figyelembe kell venni, hogy a hölgy elsőkönyves. De ez nem jelenti azt, hogy felmentést nyer a hibái alól. Néhányat el lehet nézni, de azért elolvastathatta volna valaki idegennel, vagy ő maga is átolvashatta volna még néhányszor...
Egyszer elolvasható, de nem maradandó alkotás. Igazából csak elfecsérelt idő. Akkor inkább ajánlom az olvasóközönség figyelmébe a Klánregényeket vagy Anity Blake-et, mert sokkal szórakoztatóbb és ezeket az információkat onnan is megszerezhetjük.

u.i.: Látott már valaki ennél rondább borítót??? Ha igen, akkor várom a címeket!

10 megjegyzés:

  1. Kedves Athala!
    Ha nem bánja, hozzáfűznék néhány dolgot építő kritikájához, s egyben meg is köszönném a véleményét, csak azt sajnálom, hogy nekem személyesen nem írta meg, pedig örültem volna neki.
    Tehát. A művet nem lektorálás nélkül adattam ki, és természetesen előtte három „idegennel” is elolvastattam, mert semmiképp sem szerettem volna helyesírási hibákkal teli művet kiadatni! Ha ennek ellenére mégis maradt néhány, azért elnézést kérek, ez sajnos előfordul. Én magam is rengeteg könyvben fedeztem már fel hibákat, ráadásul olyanokban, melyeknek a lektorálását szakember végezte. Anne Rice és L. K. Hamilton műveit valóban nem olvastam, s a magas, fekete, göndör hajú főszereplőmet egy szívemnek kedves emberről mintáztam. Ha bármiben is hasonlítana valamelyik ön által említett könyv szereplőjéhez, az csupán a véletlen műve. A Klánregényekhez való hasonlóság azért lehetséges, mert a fiatalok, akik meséltek róla, minden bizonnyal olvasták őket, bár elmondásuk szerint, információik az internetről származnak. A többi, orvosi szempontból megközelített dologról, nem hiszem, hogy bárhol máshol olvashatott, mert ezekre a magyarázatot egyik orvos ismerősömmel beszéltem meg, akivel közösen próbáltunk rájönni e „lények” biológiai felépítésére. Semmiféle koppintást nem volt szándékomban írni, ha mégis vannak hasonlóságok, elnézést kérek! Sajnos senki nem tud olyan egyedülálló művet alkotni, melybe ne lehetne valamiképpen belekötni a hasonlóságokat, vagy egyéb dolgokat illetően. Képtelenség olyan könyvet írni, amely mindenkinek tetszik, hiszen különbözőek vagyunk, s ennél fogva az ízlésünk is eltérő. Természetesen köszönök minden észrevételt, és igyekezni fogok, hogy a jövőben a fent említettekre jobban odafigyeljek. Szívesen venném, ha ezentúl velem is megosztaná a véleményét, valamelyik email címemen. Legyen az a kritika jó, vagy rossz, egy író számára mindenképp fontos!
    Köszönettel: Helga Schmal

    VálaszTörlés
  2. Athala
    Azért lásd be,nem kis intelligencia kellet az írónőnek,hogy a te otromba kritikádra ilyen szelíd választ írjon!Én biztos elküldtelek volna a „fenébe”( vagy inkább nem is válaszoltam volna semmit )Ez egy nagyon jó csaj! Mi a bajod vele, az hogy Magyar? Mert helyesírási és egyébb hibákból semmivel nincs több benne, mint egy agyon lektorált bármelyik másik könyvben! (Nekem elhiheted, rengeteget kiolvastam már ) Adattál már ki könyvet?Ha igen, akkor tudhatod, hogy ezek több százezres, vagy milliós tételek.
    Ez a könyv teljesen rendben van a műfajában, sőt!Végre nem egy vértől csöpögő tucatmű, és pont a borítója keltette fel a figyelmem, mert nem egymás nyakát csócsáló pár látható rajta mint a többi hasonló műfajú könyvön.A párbeszéd-stílusváltakozásainak, én megtaláltam az okát, ha figyelmesebben olvastad volna te is tudnád.
    Volna neked egy ingyenes tanácsom, húzd ki a karót a seggedből, és csak az olvasás gyönyörűsége miatt olvass!És csak akkor kritizálj, másokat ha te magad, több, sokkal jobb könyvet megírtál.Egy könyv nem attól jó, hogy minden pont és vessző a helyén van, hanem a benne leírt történet miatt.Ez, szerintem nagyon jó történet,
    Üdv: egy Schmal rajongó

    VálaszTörlés
  3. Athala!

    Hadd kezdjem azzal,hogy én is olvastam ezt a könyvet és bármilyen meglepő számodra,nekem nagyon tetszett!Azon a véleményen vagyok,hogy csak olyan ember kritizálja például mások helyesírását,aki maga is helyesen tud írni.E téren neked is van hiányosságod!Nekem nem tűntek fel ezek a hibák a könyv olvasása közben,talán azért sem,mert engem sokkal jobban lekötött a történet,ami izgalmas és élvezhető volt!Azzal kezded a "kritikád",hogy ne olvassa el senki ezt a művet.Aztán meg azt írod,hogy egyszer elolvasható.Mi ez ha nem ellentmondás?Egyáltalán hogy írhat valaki ilyet,aki még arra sem képes,hogy a nevét adja a véleményéhez.Létrehozol egy oldalt ahol név nélkül kritizálsz könyveket,elég szánalmas módon.Gratulálok hozzá,ezzel a véleménnyel csak magadat sikerült lejáratnod!A könyv pedig egyszerűen szuper!ÉS a borítója miatt vettem le a polcról először!Mert figyelemfelkeltő és klassz!Érdemes elolvasni is!!!
    Lídia

    VálaszTörlés
  4. Annyit szeretnék csak a blog tulajdonosának,azaz Athalának mondani,hogy nem vall intelligens emberre az a sok hülyeség,amit "kritika" jelző alá sikerült bezsúfolnia!Inkább mondanám nevetségesnek!A könyv nekem nagyon bejött!Várom a második részt!
    Hajrá Helga Schmal!Csak így tovább!

    VálaszTörlés
  5. Véleményem szerint alaptalanok a vádak a kritika megírójával szemben. Lehetséges, hogy kissé nyersen fogalmazott, de egyetértek vele, abban biztosan, hogy a borító egyszerűen elképesztően negatívan hatott rám. Másrészt ez egy független blog, magam is rendelkezem egy sajáttal és nem bűn ha az olvasó kifejti véleményét, még ha negatív is az. Végül pedig, csak mert az írót ismeri bármely hozzászóló, kérem ne elfogultsága miatt zaklassa Athalát. A könyvet én is olvastam, nekem se tetszett, mert alapvető hiányosságokat mutat. És itt nem is arról a bizonyos karóról lenne szó. Jómagam, ha könyvet írnék, előtte mindenképpen utána olvasnék a dolgoknak, hagyományoknak, régi mítoszoknak és kortárs regények. Persze pozitív az orvosi rész, de nekem a vámpír, mint fogalom, nem élőlény! Könyörgöm, élőholt. A klánregényekből való plagizálásért meg már inkább nem is beszélnék. Tisztelettel, egy blog és regényolvasó!!!

    VálaszTörlés
  6. Utóiratként megjegyezném, hogy aki olvasott vámpír-témában akárcsak én vagy Athala, és esetlegesen nem tetszik bármelyikünknek egy Kezdő regénye, nem bűn! Szabad véleménykinyilatkoztatás van tudtommal. És nem csupán ezen alkotás kapott negatív dicshimnuszt, vannak egyéb regények is. Az pedig,hogy ez a könyv magyar író tollából született nem jelent hátrányt szerintem egy olvasó vagy alkotó számára sem. Ez már csak sárdobálás. Értelmes emberként szerintem kellő intelligencia és megfontoltság szükséges egy kritikusnak megküldött válaszlevél elküldése előtt. Tisztelettel, Alexiel

    VálaszTörlés
  7. Én személyesen nem ismerem az írónőt, de a reagálása erre a kritikára nagyon enyhe és jóindulatú volt, ellenben a kritika írójával, akinek bár joga van szabadon véleményt alkotni mások írásairól, mégis azt mondom, ha ilyen formában teszi, az inkább rosszindulat, mint vélemény. Én is olvastam már rengeteg könyvet, és valóban volt köztük néhány igazán pocsék is, de eszem ágában sem volt azokat bárkinek, főleg ilyen nyíltan, ócsárolni. Ha Athala ír, legalább egy olyan könyvet, amely elnyeri mindenki tetszését, akkor fejet hajtok előtte, és azt mondom, megteheti, hogy másokat becsmérel, mert ő tud valamit, amit ők nem, de addig ez csak mások lejáratása marad. Már csak azért is gondolom így, mert a mondandóját azzal kezdi, hogy „Ne olvassátok el!” Milyen jogon mondja ezt bárki, egy másik ember alkotásáról, csak azért, mert neki nem jött be? Ha nem tetszett neki, rendben van, de miért kell róla másokat lebeszélnie? Ez az, amit nem értek. Egy jó kritikus, amellett, hogy véleményt alkot, nem ítél el egy könyvet sem. Elmondja, mindazt, amit gondol róla, mi helyes és mi helytelen vagy nem odavaló a műben (persze ezt is csak akkor tudhatja, ha ő előtte már megírt néhány jó alkotást), majd a kritikát valami biztatásfélével zárja le. Egyébként olvastam, hogy az írónő sajnálta, hogy e kritikával nem személyesen hozzá fordult a blog írója. Hát pedig bizony úgy lett volna fair! Ha már magyar írónőről van szó, aki válaszolhat is az esetleges kritikára, ami mellesleg ha jó, még segítheti is őt a továbbiakban(ezt hívják építő kritikának)! Amit Athala írt, az romboló jellegű, és semmiképp sem építő. Másrészről pedig, kedves Alexiel, ha valaki ilyen sértő módon ír mások műveiről nyilvánosan, akkor számítson rá, hogy esetleg lesznek olyanok, akiknek ez nem tetszik. És ehhez nem kell ismerni az írót! Ó, és még valami. Honnan veszi bárki is, hogy a vámpír élőholt? Ez csak mítosz, amit mindenki másként mesél el. Miért ne lehetne az a vámpír, élő? Csak mert sokunk rögeszméjében élőhalottként szerepel? Ne felejtsük el, hogy Anne Rice és a többiek is csak írók, akiknek a tollából bármi születhet. Kitalációk. Írói képzeletvilág, stb. A könyvek arra hivatottak, hogy a történeteiket olvasva, kiragadják az embereket a megszokott környezetükből, és elrepítsék egy olyan nem létező világba, ahol végre kikapcsolódhatnak, és jól érezhetik magukat! Ha Stephenie Meyer vámpírjai csilloghatnak a napfényben, úgy Helga Schmal vámpírjai lehetnek élők! Nem igaz?
    Na mindegy. Ez az én véleményem, és az, hogy inkább segítsük országunk íróit, ne ócsároljuk a műveiket, hanem mondjunk olyan véleményt amivel segítjük írói munkásságukat. Ja, és ezt a véleményt természetesen hozzájuk is jutassuk el, különben nem ér semmit az egész!!
    Tisztelettel: Clara

    VálaszTörlés
  8. Respect az előttem szólónak!!!
    Lídia

    VálaszTörlés
  9. Most találtam rá erre a blogra. Én is rengeteg vámpíros könyvet olvastam mostanság, mivel nagyon szeretem ezt a témát, és véleményem szerint, ez a könyv, semmivel sem rosszabb, mint a többi. Azt ugyan lehet érzékelni rajta, hogy első könyv, de volt már szerencsém olyan író művéhez, akinek több könyve is íródott már, mégis találtam benne hiányosságokat, nem odaillő szavakat, zavaros mondatokat, és hasonlóságokat más művekkel, vagy filmekkel. Egyedülállót alkotni ebben a témában szerintem nagyon nehéz, mert lassan már minden író erről ír, és minden második film erről szól. A történet szerintem teljesen jó, és egyedi. Én nem találtam benne olyan mennyiségű elütést, vagy hibát, amiről Athala ír. Számomra ez nem volt zavaró. Olvastam már olyan könyvet, ahol a mondatok rosszul voltak összerakva, és azt kérdeztem, mi van? De ebben a könyvben ez szerintem rendben volt. Én egyébként vettem a fáradságot, és az általam negatívnak, illetve pozitívnak gondolt dolgokat leírtam az írónőnek személyesen, arra a címre, amit a honlapon közölt. Ebből a levelezésből tudtam meg például, hogy a borítót nem teljesen ilyenre szerette volna. Az eredeti tervezésben más színek szerepelnek, és ott jobban kivehetők a betűk is, valamint a tartalom leírása is. A nyomdai munkálatok után viszont sajnos ilyen lett. Nem azt adta vissza a festék, amit szeretett volna, ezért ő is csalódott volt. Viszont, az ötlet szerintem jó, mert annak, aki ilyen témában keres könyvet, egyből feltűnik a hatalmas vámpírfog az elején. Azt is mondta, hogy dombornyomottat szeretett volna a 3D-s hatás kedvéért, de sajnos nem tudták neki kivitelezni. Abban teljesen egyet értek Claraval, hogy senkinek sem kellene mások művét így lehordani, és szinte üvölttetni az elején a megjegyzést:”Ne olvassátok el!” Ezen én biztos felháborodnék, ha író lennék. Azt aláírom, hogy nem kell minden könyvnek jó reklámot csinálni, de azért ilyen rosszat sem! Ezzel szerintem Alexiel is egyet ért. A negatívumokat le lehet írni, az rendben is van, de ez inkább úgy jön le, mintha Athala rosszat akarna az írónőnek. Lehet, hogy így van, nem tudom, de mindenesetre ez valóban nem szép dolog tőle. Vagy ha már ilyeneket ír, vállalja fel hozzá a nevét is. Üdv.: Zsu

    VálaszTörlés
  10. Hali!

    Nem olvastam el a könyvet és ezek alapján nem is fogom elolvasni.

    Egyrészt csak rá kell nézni a borítóra. A pánikot csalogatja elő belőlem. Remélem boltokban nem árulják, mert csak ronthat az imidzsen.
    Valaki említette, hogy több száz ezres vagy esetleg milliós példányszáma van. Ez esetben jobban oda lehetne figyelni arra, hogy ne nézzen ki úgy, mintha paintben raktam volna össze. Annak viszont örültem, hogy valóban nem átlagos.

    Másrészről ha valaki áttekinti az előttem szólók írását akkor látszik, hogy vagy nagyon tetszett valakinek vagy egyáltalán nem. Tehát a mű átlagos, nem fog kitűnni.

    Érdekesnek találom továbbá azt, hogy a blogon ez a könyv keltette az egyik legnagyobb érdeklődést. Vajon ez azért van, mert negatív kritikát kapott?

    Tisztelettel: Lhachtalion

    VálaszTörlés